Hierbij ontvang je het zevende en tevens laatste artikel van de miniserie: 7 essentiële soorten nieuws die iedere trader moet weten voor de beste crypto-tradersbeslissingen.
Een nieuwe tijd voor beleggen is aangebroken.
De tijd staat niet stil. Waar vroeger alles op de beurs nog gebeurde met papieren documenten is dit vandaag de dag ondenkbaar. Computers zijn niet meer weg te denken uit het hedendaagse leven.
Zo ook in het beursleven en natuurlijk al helemaal op de cryptomarkten. Alle transacties worden vandaag de dag automatisch verwerkt en van menselijke tussenkomst is eigenlijk bijna geen sprake meer.
Doordat het beleggen zo gedigitaliseerd is, zijn de transacties voor het doen van aan- en verkopen voor beleggingen sterk toegenomen. Als de manier van handelen verandert, dan verandert ook ineens het publiek dat daarop inspeelt.
Dat blijkt ook uit het AFM onderzoek, dat ruim 60% van de 500.000 cryptobeleggers, die nieuw op de markt zijn en dus geen ervaring hebben en 2/3 van de crypto-investeerders een bedrag van minder dan €1000 heeft ingelegd en dat slechts 2% speculeert met geleend geld. Op de cryptomarkten zijn particuliere beleggers actief die zelf keuzes moeten maken.
De overige 10 tot 20 procent zijn dan de grote spelers zoals hedgefondsbeheerders en institutionele beleggers.
Als je inzoomt, dan merk je dat geschat wordt dat de helft van de transacties wordt gedaan door de allergrootste marktspelers, whales genoemd.
Iedereen probeert elkaar te slim af te zijn, door de ‘beste cijfers’ te behalen en daarmee een zo goed mogelijk rendement op te strijken.
Houd in je achterhoofd dat als jij winst maakt een ander dat verliest. Als jij koopt… zal een ander verkopen. Als jij verkoopt… zal een ander moeten kopen.
Je gaat er dan dus vanuit dat jouw gedachte de juiste is en een ander zijn idee het verkeerde. Denk eraan dat de andere persoon dezelfde redenering van juistheid maakt maar dan net andersom. Het blijft immers een voorspelling.
Als iedereen verwacht dat bijvoorbeeld de Bitcoin het goed zal doen, dan zit dat al in de koers verwerkt. Het gaat er dus om dat je voorspelt wat niemand verwacht. Dat je redenering afwijkt van het grotere geheel.
Aan twee zaken moet dus voldaan zijn: Je moet een correcte voorspelling maken, en deze moet afwijken van wat de markt denkt.
Reactiesnelheid
Als je weet dat anderen reageren, reageer dan eerder. Als je weet dat er mensen zijn die op een nieuwsfeit reageren, dan moet je zorgen dat je sneller bent dan deze. Je wilt immers dat als jij gekocht hebt, er nog anderen moeten kopen en dit de prijs zal doen stijgen. Zo ben je: ’ahead of the curve’. Vergelijkbaar met een surfer die wacht op de juiste golf en daarop meedeint en de zieler die de wind in de rug heft en daar maximal van geniet.
Gebaseerd op reacties van traders is de tijd bepaald totdat de prijs zich weet aan te passen, na een nieuwsfeit. Dat is met crypto’s nog iets waar je voordeel kunt behalen (in tegenstelling tot aandelen, waar Bloombergschermen op de dealingrooms leiden tot ultrasnelle beslissingen na nieuwsfeiten).
Als het je een uur duurt om nieuws tot je te nemen en een order in te leggen, dan kun je er bijna vanuit gaan dat je te laat reageert. Echter met het uitstel van de ETF beslissing had dat 48 uur later nog impact. Het gewicht van het nieuws is natuurlijk eveneens een bepalende factor.
Ook wat dat betreft is het een voordeel dat de cryptomarkt nog niet volwassen is. Dit biedt kansen aan snelle nieuwsduiders.
Als je het gevoel hebt dat je een nieuwsfeit ziet wat direct zou moeten leiden tot een nieuwe cryptoaankoop, bedenk dan hoe waardevol deze informatie is en hoeveel mensen al de mogelijkheid voor jou hebben gehad tot deze informatie en of de informatie inmiddels al derdehands en dus niet meer bepalend is.
Een verschil met de aandelenmarkt is hier ook dat de cryptomarkt niet bestaat. Immers er zijn verschillende exchanges, waar allemaal een andere prijs tot stand komt. De grote jongens,Whales, zullen er wel voor zorgen dat de grote verschillen in marktprijzen verdwijnen, maar voorlopig biedt het kansen. Vergelijkbaar met een dagaanbieding van een supermarkt voor bijvoorbeeld bier. Een krat Heineken kan ergens anders wel €4 duurder zijn, dus doe vooral je eigen onderzoek. Je moet dan wel ook kijken hoeveel volume er is.
Luister naar de markt, want die bepaalt hoe de consensus van alle marktpartijen is over de cryptomarkten, waardoor de markt de betreffende richting uitgaat. De markt is machtiger dan de mening van een individuele belegger, zoals die van jou.
Iedereen die belegt op de cryptobeurzen probeert winst te maken. Je probeert dus met andere woorden crypto’s die winst opleveren te kopen van anderen. Als er nieuwe toetreders op de cryptobeurs komen, dan kunnen deze de prijzen opdrijven, zoals we zagen in december 2017.
De markt overdrijft altijd, maar de timing is daarin ontzettend belangrijk. Daarom heeft CryptoAcademy een eigen cursus ontwikkeld, hoe je op basis van Price action de markt kunt duiden.
Zeker als je daarnaast ook nog het cryptonieuws erin verwerkt, die wij in de afgelopen artikelen hebben behandeld, dan heb je meer kans op succes met de cryptomarkten.
Klik op deze link voor meer informatie over de Price Action trading course.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.