Wat is een ICO?
Een ICO is de afkorting van Initial Coin Offering en is dus te vergelijken met een IPO op de aandelenmarkt. Als we de vergelijking doortrekken, dan kunnen we de IPO’s die internet-gerelateerd waren in de begin jaren 2000 vergelijken met de hype rond ICO’s nu. Bijna iedere dag is er in de wereld wel ergens een ICO waarop je je kunt inschrijven.
Inschrijven
Dat gaat niet via een bank/broker, maar via de site van het bedrijf zelf en veelal pas nadat je door de KYC (Know Your Customer) procedure bent gekomen. Ook zijn doorgaans Amerikaans ingezetenen uitgesloten van deelneming vanwege niet uit te sluiten eventuele problemen met de SEC, die in wetgeving een stuk verder is dan in Europa. Zwitserland uitgezonderd en ook Rusland start met wetgeving. Dat komt omdat de tokens die worden uitgegeven als ‘security token’ worden aangeduid.
De bedrijven die een willen ICO doen, besteden inmiddels al veel meer aandacht aan het ‘due dilligence’ proces dan vorig jaar toen de ICO-hype begon. Er wordt veel meer aandacht gegeven aan het schrijven een Whitepaper met daarin hun plannen, welk probleem ze willen oplossen met behulp van de blockchain, hun roadmap en bedoelingen met hun coin.
Een aantal Nederlandse ICO’s hebben ook contact met de toezichthouders. Aangezien dit een nieuwe wereld is, zijn de toezichthouders bezig met het ontwikkelen van nieuwe regelgeving.
Andere verschillen met IPO’s zijn dat de meeste ICO’s uitgevers meer startups zijn dan bedrijven met een lange historie, zoals bij IPO’s het geval is en ook de tijdsduur van aanbieden vaak korter is bij een succesvolle ICO.
Het grote voordeel voor ICO’s is dat iedereen kan inschrijven en dezelfde kans heeft in tegenstelling tot bij IPO’s waar de uitgevende bank zijn eigen grote klanten voorrang geeft in de toewijzing. Helaas begint inmiddels bij een ICO ook de ‘presale fase’ steeds belangrijker te worden, zeker bij de meest succesvolle bedrijven, en daar geldt wel ook een bonus als je voor een minimum bedrag inschrijft.
De meest succesvolle ICO bedrijven laten, nadat ze echt op een exchange verhandeld worden, ontzettend hoge rendementen zien, waarbij factor 10x de inleg, oftewel 1000% winst in enkele weken, geen uitzondering is. Dit soort winsten kunnen we ons niet heugen met een IPO, zelfs niet in het internettijdperk. Doe vooraf wel goed je huiswerk, als je besluit in te stappen in een ICO.
Onderstaand een aantal tips om mee te doen met ICO’s.
-
Spreid het risico
Investeer in 20 tot 40 ICO’s. Liever €100 in 10 verschillende ICO’s investeren dan €1.000 euro in 1 ICO. Niet alle ICO’s zijn echter even rendabel. Door een spreiding aan te houden van 20-40 ICO’s kan er prima een aantal verliesgevend zijn, dit verlies wordt gecompenseerd door de ICO’s die wel winstgevend zijn. -
Wees kritisch op de technologie
Is er echt een blockchain nodig voor het product. Probeer te achterhalen of een uitgebreide database wellicht ook toereikend is voor het product. Wanneer een database voldoende is en er niet noodzakelijk een BlockChain technologie nodig is dan is het verstandig om kritisch te zijn ten aanzien van de ICO. Vaak wordt dan de Blockchain erbij gehaald om de ICO te rechtvaardigen (lees: meer geld op te halen).
Doe onderzoek naar het team achter de ICO
Heeft het team een groot netwerk? In welke business heeft het team ervoor gewerkt? Hebben ze geld verdiend met hun vorige business? Heeft het team al eerder succesvol samengewerkt (nieuwe teamleden die nog nooit met elkaar gewerkt hebben kan een risico zijn). Selfkey en IceCat (ICURY) zijn voorbeelden van een bestaand bedrijf dat een ICO heeft uitgebracht. Wat is de bedrijfsvoering: zodra er geld is opgehaald met de ICO wat gaat het bedrijf doen, er moet wel een goed product ontwikkeld worden. Zijn de adviseurs echt adviseurs en niet als boegbeeld betaald voor hun naam en foto tijdens de verkoop.
Is er een MVP (Minimum Viable Product) van de ICO?
In welke fase bevindt het project zich? Als het project al helemaal uitgewerkt is en er een werkend product is vóór de ICO, dan is de kans groter op succes. Een product/bedrijf dat nog helemaal van begin af aan opgezet moet worden na de ICO is een groter risico. Vind de balans tussen goede ideeën die een succes kunnen worden en meer gevestigde bedrijven die al uitgewerkte prototypen hebben en al verder zijn in de bedrijfsvoering. Beoordeel het potentieel en kijk of het bedrijf kan anticiperen en mogelijkheden heeft om een andere weg in te slaan als de initiële fase toch blijkt te mislukken. De ontwikkeling van een product kan zich ook ontwikkelen met input vanuit de community, zijn bedrijven bereid te luisteren naar deze input via bijvoorbeeld social media?
Is er een soft cap op de tokensale?
Is er een soft-cap? Krijg je als particulier je inleg terug als de ondergrens niet gehaald wordt? Wat is de hard-cap? Wat is de maximale hoeveelheid inleg van een ICO? Wanneer de hardcap te hoog is , dan is er vaak geen sprake van schaarste. Dan kan de prijs kelderen omdat er teveel tokens in omloop zijn. Beoordeel waar de ICO het geld voor nodig heeft: houd aan dat de bovengrens voor het team maximaal 40% van de totale opbrengst mag zijn, liever max 10%-30% voor het team de rest voor de bedrijfsvoering en de ontwikkeling van het project en het in de markt zetten van het product. Bestudeer dan ook zeker de roadmap van het project in de Whitepaper.
Investeer in de presale of private sale
Probeer zoveel mogelijk tijdens de presale of privatesale te investeren. Hoe eerder tijdens de verkoop je kunt meedoen aan een ICO, des te hoger is de ‘extra’ bonus. Deze presale bonus levert een extra aantal tokens op dat een goede bodem kan leggen op de inleg waardoor een eventuele koersdaling na de lancering deels gecompenseerd mee kan worden.
Sluit je aan bij een ‘buying pool’: meer kennis, meer kapitaal
Probeer een groep te vinden die samen aankopen doen tijdens de presale of private sale fase. Een zogenaamde ‘group/pool buy’ levert extra bonus op dat wederom een bodem kan zijn bij een eventuele koersdaling. Vraag bij vrienden en bekenden of zij een betrouwbare poolbuy kennen.
Wacht eventueel op een ‘listing’ bij een exchange
Wanneer je niet zeker bent over een ICO kan je ook wachten met de aanschaf van de tokens totdat deze beschikbaar zijn en gelist worden op een exchange. Op deze wijze kan je veilig instappen op het moment dat een ICO op een exchange komt. Houd dit in de gaten door je te abonneren op de nieuwsbrief van een ICO, daar wordt na de token release bekend gemaakt op welke exchange de coins beschikbaar zijn.
Hou je verre van ‘FOMO’-sentiment
Hoeveelheid hype en positief sentiment kan afgelezen worden aan de activiteiten op social media. FOMO: ga niet mee in fomo aankopen, maar enige vorm van hype kan een positief signaal zijn. Bekijk of er recente twitter posts zijn van het bedrijf, dat is een goed teken dat er engagement is met de community van een ICO en check op activiteit en aantal deelnemers in het Telegram kanaal.
Doe een inhoudelijke en redactionele check op de whitepaper
Klopt de whitepaper inhoudelijk, technisch en taalkundig? De whitepaper van een ICO is feitelijk de prospectus. Daarin dienen geen spelfouten te staan en juridisch moet het kloppen wat er geschreven is. Via Github kan je mogelijk bekijken hoeveel updates er zijn geweest ten aanzien van het technische gedeelte.
Stuur altijd je ether naar een wallet die ERC20 tokens ondersteunt
Stuur geen ether of NEO vanuit een Exchange voor de aankoop van een ICO, want hierdoor is niet zichtbaar dat het verstuurd is met een private key, en dat is nodig bij de aanschaf van een ICO.
Premium board: ICO’s
Op het premium-board ICO’s van CryptoAcademy vind je interessante Initial Coin Offerings (ICO’s), ontwikkelingen en diepte-interviews met CEO’s. Daarnaast analyseren we ICO’s en reiken we interessante ICO’s aan waar wij zelf ook in participeren. Je kunt dus als ‘insider’ profiteren van onze expertise en ons uitgebreide netwerk. CryptoAcademy is namelijk gevraagd om als Advisor te functioneren voor een aantal ondernemingen die ICO’s hebben gelanceerd. Uiteraard plaatsen we op dit board alles over de meest recente introducties van nieuwe innovaties.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.