Hierbij ontvang je het zesde artikel van de miniserie: 7 essentiële soorten nieuws die iedere trader moet weten voor de beste crypto-tradersbeslissingen.
Hebben we in het vorige artikel gekeken naar de rol van berichten van officiële toezichthouders t.a.v. crypto’s, in dit artikel gaan we kijken naar de rol van sociale media.
Er zijn veel verschillende sociale media, maar de bekendste zijn toch wel Facebook, Twitter, en YouTube, maar cryptominded zijn ook Reddit, Medium en Steemit. Daarnaast kun je natuurlijk ook nog de eigen website van de betreffende cryptocoin bekijken, waar o.a. productupdates op komen en koersbepalende informatie.
Yale University
Historische gegevens zijn geen garantie voor de toekomstige prestaties van een investering, en 2 wetenschappers van Yale University, Dhr. Tsyvinski en Liu hebben onderzoek gedaan en daarbij twee factoren onthuld die zinvolle prijshulpmiddelen kunnen zijn voor het voorspellen van de koers van bitcoin. Het onderzoek is tegen geringe betaling op te vragen, maar hieronder vatten wij de conclusies samen: http://www.nber.org/papers/w24877
- Het “momentum”-effect
De eerste factor van belang is het momentum: Het rapport kwam tot de bevinding dat als de prijs van bitcoin over een week flink steeg, het waarschijnlijk zou blijven stijgen tot 1 week later, vertelt Tsyvinski.
“Momentum is eigenlijk iets simpels”, zegt hij. “Als de dingen omhoog gaan, blijven ze gemiddeld omhoog gaan, en als de dingen omlaag gaan, blijven ze omlaag gaan,” althans op de korte termijn. Momentum is gedocumenteerd in heersende stromingen zoals aandelen en valuta’s en Tsyvinski zegt dat het patroon ook voor cryptocurrencies opgaat.
In feite zou de beste historische strategie zijn geweest om bitcoin te kopen nadat de prijs ervan al een scherpe stijging had gekend – zo’n 20 procent in 1 enkele week – en slechts zeven dagen na aankoop weer te verkopen, concludeerden Tsyvinski en Liu.
Volgens die strategie “zou de investeerder in de onderzochte perioden 11 procent rendement hebben behaald”, legt Tsyvinski uit. Het momentum effect was sterker voor bitcoin dan voor ether of XRP, hoewel ook nog steeds statistisch significant, volgens het rapport.
- Het “beleggers aandacht effect”
Ten tweede vonden Tsyvinski en Liu dat de hoeveelheid belangstelling en hype rond cryptocurrencies, gemeten door sociale media waar beleggers online zochten en posten, een belangrijke voorspeller van prijsbewegingen was.
Kijkend naar de analyse van zoekopdrachten op Google voor Bitcoin, concludeert het rapport dat “voor wekelijkse rendementen, de Google-zoekproxy statistisch significant voorspelt 1 tot 2 weken vooruit. Dat betekent dat meer online zoeken naar bitcoin een belangrijke indicator was dat de prijs van bitcoin de komende weken zou stijgen.
Voor Ripple: “de zoekproxy van Google voorspelt statistisch significant 1 week later een opbrengst,” en voor Ethereum: “de zoekproxy van Google voorspelt statistisch significant rendement voor 1, 3 en 6 weken”.
Het aantal posts over Bitcoin op Twitter gaf ook een indicatie voor de aandacht van investeerders. Als we kijken naar historische gegevens: “een standaardafwijking van de Twitter-post voor het woord ‘Bitcoin’, levert dan een stijging op van 2,50 procent in de komende week,” aldus het rapport.
En negatieve aandacht van beleggers kan neergang voorspellen. Toename van het zoeken naar de term “bitcoin hack” voorspelde een daling van de prijs!
Maar wanneer je overweegt om in de toekomst te investeren, is het belangrijk om te onthouden dat externe factoren, zoals internationale regelgeving, op elk moment een impact kunnen hebben op de cryptomuntenmarkt.
“Alles kan gebeuren,” zegt Tsyvinski. “Misschien gaan de statistische patronen die we vinden volledig veranderen. Misschien wordt bitcoin morgen verboden door de regelgevers, misschien wordt het volledig gehackt, er zijn veel dingen waar je rekening mee zou kunnen houden.
Concluderend kun je stellen, 1 ding is zeker:
Niets is zeker… alleen dat de beurs altijd open is….
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.